Mange går med en drøm om å ta steget ut som gründer og muligheten til å lansere en nettbutikk har gjort dette langt enklere for mange. En nettbutikk krever nemlig langt mindre oppstartskapital enn en fysisk butikk, samt kan enklere promoteres til ulike interessegrupper ved hjelp av SEO strategier.
Imidlertid kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne på prosjektet sitt, og her har vi samlet noen gode tips for å få deg i gang. Konkurransen om kundene på nett har blitt stadig tøffere, noe vi har sett innen iGaming og casino på nett. Vi har derfor sett nærmere på hvordan nye operatører har klart å skape en markedsandel for seg selv, noe du også kan bruke som en del av strategien til nettbutikken din.
Gjør det enkelt
Ordtaket det enkle er ofte det beste, er svært relevant for deg som skal lansere din egen nettbutikk. Mange planlegger omfattende prosjekter som vil kreve enorme investeringer og egne utviklere, men det er absolutt ikke nødvendig. Det finnes nemlig en rekke gode nettsidebyggere som lar deg lage din egen nettbutikk ved hjelp av enkle verktøy.
Her snakker vi gjerne om enkle dra-og-slipp verktøy som Webnode, Wix og Squarespace, men også WordPress kan fungere utmerket til denne jobben. Imidlertid vil WordPress kreve et undertema, samt at du må bruke en utvidelse som WooCommerce for å drive nettbutikken din.
Når det er sagt, så er poenget – det finnes en rekke enkle løsninger som ikke koster all verden å benytte seg av. De fleste av de vi nevnte ovenfor kan du komme i gang med gratis, for deretter å oppgradere ved behov. Her koster de fleste plattformene fra 30-150,- måneden, noe som bør være en overkommelig kostnad dersom du har til hensikt å starte din egen virksomhet.
Sats på kvalitet
En av strategiene som har fungert utmerket for nettcasinoer som ønsker lansere en konkurrent – er kvalitet. Da snakker vi ikke bare om at de har brukt gode plattformer og et stort utvalg spill, men også innholdet på nettsiden deres. Det har blitt stadig vanligere å tilby en blogg eller veiledning på sidene dine, men dersom disse ikke er fylt med innhold av høy kvalitet, vil det sjeldent gjøre deg noen tjenester.
Derfor har mange aktivt benyttet sin SEO strategi som en del av markedsføringsstrategien, og dette ser ut til å fungere. Flere nye operatører har faktisk klart å rangere for svært populære nøkkelord, noe du også bør forsøke å gjøre med din nettbutikk. Imidlertid er det viktig å finne de mest relevante nøkkelordene. Her er det liten grunn til å forsøke rangere for ‘nettbutikk’ og lignende generelle nøkkelord. Forsøk heller å finne relevante nøkkelord for de produktene du selger i butikken din og lag innhold sentrert rundt disse.
Selger du f.eks. løpesko vil det være relevant med innhold som forteller kundene det de ønsker å vite. Da snakker vi gjerne om artikler som omhandler ulike typer sko, hvordan man velger riktige løpesko og ikke minst informasjon om utviklingen i markedet. Dette er nyttig informasjon som kan gjøre at potensielle kunder velger å returnere til nettbutikken din igjen og igjen.